Exam text content

TIE-21204 Ohjelmistojen testaus - 15.12.2015

Exam text content

The text is generated with Optical Image Recognition from the original exam file and it can therefore contain erroneus or incomplete information. For example, mathematical symbols cannot be rendered correctly. The text is mainly used for generating search results.

Original exam
 

 

 

 

perka, paarhhti Os den 44.4;

TIE-21204 Ohjelmistojen testaus — Tentti 15.12.2015 — Antti Jääskeläinen

Samat tehtävät on annettu suomeksi ja englanniksi, vastaa vain jompiinkumpiin. Aloita vastaukset
tehtäviin 1, 2, 3 ja 4 uudelta sivulta. Mikäli mahdollista, sisällytä vastauksiisi selventäviä esimerkkejä,
kuvia yms. Kiinnitä huomiota vastaustesi selkeyteen; jos käsialasi on epäselvää, käytä mieluiten
tikkukirjaimia. Laskinta tai kirjallisuutta ei saa käyttää.

Tentin maksimipistemäärä on 16 (+1) pistettä. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää vähintään
viittä tenttipistettä harjoitustyöpisteiden lisäksi. Lisäksi tentti- ja harjoitustyöpisteiden yhteismäärän
tulee olla riittävä.

1. Tietämyksen samplausta (5x1p).

Kerro lyhyesti (yleensä noin 4 virkettä riittää) mitä seuraavilla termeillä tarkoitetaan testauksen

yhteydessä.

a) Savutestaus d) Regressiotestaus

b) Tarkastus €) TDD (Test-Driven Development)
o) Ajuri

2. Sovellustehtävä. Vastaa molempiin kohtiin (2x3p).

a) Funktiolle annetaan parametreina kokonaisluvut p1, k1, v1, p2, k2 ja v2, jotka kuvaavat kahta
päiväm jä p1.k1.v1 ja p2.k2.v1. Funktio palauttaa kokonaisluvun, joka kertoo, kuinka monta pä
ensimmäinen päivämäärä on toista edellä. Selitä ja perustele, millaisilla syötteillä tätä funktiota olisi

syytä testata: Mitään lukuarvoja ei tarvitse esittää, erilaisten syötteiden sanalliset kuvaukset riittävät.

     

b) Esitä seuraavan funktion parametreille ekvivalenssiluokat annetun koodin pohjalta. Perustele
vastauksesi. Selosta myös mahdolliset rajoitukset ja heikkoudet, joita ekvivalenssiosituksen perusteella
tehtävällä testauksella tässä tapauksessa on.

FUNCTION foo(s, x, Y, z) (

 

 

IF (s = asen") (
Kiss 1. / X;

] ELSEIF (s == "oikea") (
=:=d j(x + 2);

J

IF (x >= O AND x > y) (
RETURN x;

) ELSE (
RETURN z;

3

KÄÄNNÄ!
 

3. Esseetehtävä. Valitse seuraavista yksi aihe (5p).

a) Testauksen keskeinen haaste on viestiä virheistä virheraporteissa ja suullisesti siten, että virheet
tulevat korjatuiksi. Kuvaile ohjelmistokehittäjien ja tuoteomistajien ajattelua. Miten virheistä kannattaa
viestiä, että he suhtautuisivat positiivisesti niiden korjaamiseen? Millaista taustatyötä tarvitaan
"myyvän" virheraportin kirjoittamiseksi?

b) Olet konsulttina suunnittelemassa uuden kuluttajille suunnatun nettikaupan hyväksymistestausta

asiakkaan (kauppa) puolesta. Kauppaa arvioidaan käytettävän pääosin kännyköillä ja tableteilla jasen
arvioidaan saavuttavan suuren asiakasmäärän. Esittele suunnitelmasi, jota ehdotat asiakkaalle. (Voit

vapaasti keksiä puuttuvat kaupan tiedot.)

Vastauksen pituus tulisi olla 1-2 sivua. Huom! Mikäli vastaat molempiin kysymyksiin, vain huonompi
vastaus otetaan huomioon.

4. Bonustehtävä.

Kirjoita mielipiteesi kurssin toteutuksesta (luennot, materiaali, harjoitustyöt, tentti, vierailuluennot jne.).
Mihin mielestäsi pitäisi erityisesti panostaa kurssia kehitettäessä? Hyvin perusteltu mielipide on yhden
tenttipisteen arvoinen, olipa se sitten positiivinen tai negatiivinen. Mikäli olet jo vastannut
palautetehtävään aiemmin, sinun pitää vastata nyt uudelleen saadaksesi bonuspisteen.
 

TIE-21204 Software testing — Exam 2015-12-15 — Antti Jääskeläinen

The same set of assignments is given in both English and Finnish, answer only one or the other. Begin
the answers to assignments 1, 2, 3 and 4 on a new page. If possible, include clarifying examples, figures
etc. in your answers. Pay attention to the clarity of your answers; is your handwriting is unclear, use
block letters. Calculators or literature are not allowed in the exam.

The maximum number of points for the exam is 16 (+1). Passing the course reguires at least five points
from the exam in addition to the points from the course project. Furthermore, the sum of points from
the exam and project must be sufficient.

1. Knowledge sampling (5x1p).

Explain briefly (usually around 4 sentences is sufficient) what the following terms mean in the context of
software testing.

a) Smoke testing d) Regression testing
b) Inspection e) TDD (Test-Driven Development)
c) Driver

2. Applied knowledge. Answer both parts (2x3p).

a) A function is given as parameters six integers yl, m1, d1, y2, m2 and d2, which depict two dates
yl-m1-d1 and y2-m2-d2. The function returns an integer which tells how many days the first date is
before the second one. Explain what kinds of inputs should be used to test this function. Give your
reasons for your answer. No specific numbers need to be given, verbal descriptions of the different
inputs suffice.

b) Present eguivalence classes for the parameters in the following function based on its code. Give your
reasons for your answer. Explain also any limitations and weaknesses that testing based on eguivalence
partitioning may have in this case.

FUNCTION foo(s, X, Y, z) (

IF (s == "left") (
= 1 x-

) ELSEIF (s == "right") (
x = 17/7 (x | 2);

J

IF (x >= 0 AND x > y) (
RETURN x;

) ELSE (
RETURN z;

TURN!
 

 

3. Essay assignment. Choose one topic from the following (5p).

a) One central challenge in testing is to communicate about errors in error reports and orally so that the
errors will be fixed. Describe the software developers' and product owners' thinking. How should one
communicate about errors so that they have positive attitude towards fixing the errors? What kind of
background work is needed to create a "selling" error report?

b) You are as a consultant planning the acceptance testing of a new consumer web store on behalf of
the client (the company behind the store). It is estimated that the store will be used mostly by
smartphones and tablets, and that it will gain a lot of customers. Present the plan that you propose to
your client. (You can freely imagine any missing information about the store.)

The length of the essay should be 1-2 pages. Note! If you answer both parts, only the worse answer will
count.

4. Bonus assignment.

Tell your opinion on the implementation of the course (lectures, materials, project, exam, guest lectures
etc.). What should be done especially to improve the course? A well-explained opinion, whether positive
or negative, is worth a point. If you have answered a feedback assignment previously, you still need to
answer it again to get the bonus point.


We use cookies

This website uses cookies, including third-party cookies, only for necessary purposes such as saving settings on the user's device, keeping track of user sessions and for providing the services included on the website. This website also collects other data, such as the IP address of the user and the type of web browser used. This information is collected to ensure the operation and security of the website. The collected information can also be used by third parties to enable the ordinary operation of the website.

FI / EN